Focus Fitness - Γυμναστήριο Καλαμάτα - Logo

By Ioannis Papanikolos

Όλα για το HRV

Τι είναι όμως το HRV; Γιατί έχει σημασία; Εάν ο στόχος σας είναι να φαίνεστε και να αισθάνεστε καλύτερα, να αποδίδετε στα υψηλότερα επίπεδα έντασης και να αυξήσετε το επίπεδο της υγείας σας, η παρακολούθηση του μέσου όρου HRV σας είναι ένας απίστευτα σημαντικός και ισχυρός τρόπος για να βεβαιωθείτε ότι είστε στο σωστό δρόμο.

03/09/22

Τα τελευταία χρόνια, η μεταβλητότητα του καρδιακού ρυθμού ή HRV, έχει γίνει μια μέτρηση που χρησιμοποιείται ευρέως σε μια ποικιλία εφαρμογών άσκησης. Είναι επίσης στο επίκεντρο του τρόπου με τον οποίο η Morpheus υπολογίζει το σκορ αποκατάστασης σας.

Τι είναι όμως το HRV; Γιατί έχει σημασία;

Η πιο εύκολη απάντηση είναι ότι όταν μετράμε το HRV σε καθημερινή βάση, είναι μια μέτρηση για να καταλάβουμε το πόση ενέργεια ξοδεύει το σώμα μας για την αποκατάσταση του.

Με αυτό τον τρόπο όμως, μας δίνει μια συνολική εικόνα του ενεργειακού κόστους όλου εκείνου του στρες που έχει υποστεί το σώμα μας πρόσφατα.

Όταν εξετάζουμε το HRV μακροπρόθεσμα, ο μέσος αριθμός HRV είναι ισχυρός δείκτης της ανθεκτικότητας του σώματός μας έναντι του στρες – τόσο σωματικού όσο και ψυχικού.

Τα άτομα με υψηλότερο μέσο όρο HRV τείνουν να έχουν μεγαλύτερο προσδόκιμο ζωής, χαμηλότερο συνολικό κίνδυνο ασθένειας, υψηλότερη καρδιαγγειακή ικανότητα και ακόμη καλύτερο αυτοέλεγχο.

Για να καταλάβουμε γιατί συμβαίνει αυτό, πρέπει να εξετάσουμε βαθύτερα τον τρόπο με τον οποίο το HRV συνδέεται απευθείας με την αποκατάσταση μας.

Γιατί η καρδιά σου δεν λειτουργεί σαν μετρονόμος

Είναι λογικό να συγχέουμε τον καρδιακό ρυθμό ηρεμίας με τη μεταβλητότητα του καρδιακού ρυθμού, αλλά είναι δύο πολύ διαφορετικά πράγματα.

Κάθε λεπτό, η καρδιά του μέσου ανθρώπου χτυπά κάπου μεταξύ 60 και 100 φορές.

Τα άτομα με καλή φυσική κατασταση ή καλή καρδιαγγειακή ικανότητα έχουν συχνά καρδιακούς παλμούς σε ηρεμία πολύ κάτω από αυτό το εύρος.  Φυσικά, μπορείτε να δείτε την δική σας ΚΣΗ στη εφαρμογή Morpheus.

Ο καρδιακός ρυθμός ηρεμίας είναι μια καλή μέτρηση της γενικής φυσικής κατάστασης, αλλά σε καθημερινή βάση, δεν μας λέει πολλά για την αποκατάσταση.

Για αυτό, αντί να μετράμε πόσες φορές χτυπάει η καρδιά σε ένα λεπτό, πρέπει να κοιτάξουμε βαθύτερα.

Η μέτρηση του HRV ξεκινά με τον ακριβή εντοπισμό του χρόνου μεταξύ κάθε καρδιακού παλμού.

Αυτό ονομάζεται διάστημα R-R.

Εάν η καρδιά σας λειτουργούσε σαν μετρονόμος, τότε το διάστημα R-R θα ήταν πάντα το ίδιο μεταξύ κάθε καρδιακού παλμού. Ωστόσο, το ανθρώπινο σώμα είναι πολύ πιο περίπλοκο από αυτό.

Αντιθέτως, ο καρδιακός σας ρυθμός επηρεάζεται από πολλούς διαφορετικούς παράγοντες και αλλάζει συνεχώς.  Όταν μετακινείστε ή/και προπονείστε, ο καρδιακός σας ρυθμός αυξάνεται καθώς αυξάνεται η ανάγκη για οξυγόνο για την παραγωγή αερόβιας ενέργειας.

Το σύστημα απόκρισης του σώματος στο στρες είναι σε μεγάλο βαθμό υπεύθυνο για το πώς λειτουργεί αυτή η διαδικασία.

Ωστόσο, σε κατάσταση ηρεμίας, η ανάγκη για ενέργεια δεν αλλάζει συνεχώς.  Σε αυτήν την περίπτωση, το παρασυμπαθητικό νευρικό σύστημα, είναι το σύστημα που οδηγεί την ενέργεια στην ανάκαμψη και την προσαρμογή, που παίζει τον μεγαλύτερο ρόλο στον έλεγχο του καρδιακού σας παλμού.

Όταν ενεργοποιείται, προκαλεί επιβράδυνση του καρδιακού ρυθμού.  Σε ηρεμία, πυροδοτεί συνεχώς, αλλά το κάνει με παλμικό μοτίβο που έχει μια φυσική μεταβλητότητα.

Είναι πολύ διαφορετικό από τον σταθερό ρυθμό ενός μετρονόμου.

Το αποτέλεσμα είναι ότι όσο πιο δυνατά πυροδοτεί το παρασυμπαθητικό νευρικό σας σύστημα, τόσο πιο μεταβλητός γίνεται ο χρόνος μεταξύ των καρδιακών παλμών.  Από εδώ προέρχεται η μεταβλητότητα στη μεταβλητότητα του καρδιακού ρυθμού.

Υψηλό HRV σημαίνει ότι το παρασυμπαθητικό νευρικό σύστημα είναι πιο ενεργό και οδηγεί περισσότερη ενέργεια προς την αποκατάσταση, την επισκευή και την προσαρμογή.

Πώς αλλάζει το HRV με το στρες και την αποκατάσταση

Δεδομένου αυτού που μόλις είπαμε, μπορεί να φαίνεται ότι το υψηλότερο HRV είναι πάντα καλό και το χαμηλότερο HRV είναι πάντα κακό. Δυστυχώς, έυκολα μπορεί κάποιος να το ερμηνεύσει έτσι, αλλά η αλήθεια δεν είναι τόσο απλή.

Μπορούμε να καταλάβουμε γιατί συμβαίνει αυτό κοιτάζοντας ένα τυπικό μοτίβο HRV ως απόκριση σε μια μεμονωμένη περίοδο υψηλού στρες, ακολουθούμενη από 3 ημέρες ανάρρωσης στο παρακάτω διάγραμμα.

Κατά τη διάρκεια της περιόδου που το σώμα είναι υπό στρες, η HRV μειώνεται γρήγορα καθώς το σώμα χρεισιμοποιεί μεγάλη ποσότητα ενέργειας για να αντιμετωπίσει ό,τι κι αν είναι αύτο το στρες.

Σε αυτό το παράδειγμα, ας φανταστούμε ότι είναι μια έντονη προπόνηση. Όπως και ξέρεις το πως θα νιώσεις την επόμενη μέρα.

Τις επόμενες δύο ημέρες, το σώμα σας ενεργοποιεί την ανάκαμψη επιστρατεύοντας περισσότερη ενέργεια για να αναδομήσει και να αναδιαμορφώσει όλους τους ιστούς που είναι στρεσαρισμένοι και να εφοδιάσει ξανά τις αποθήκες ενέργειας κ.λπ..

Το πόσο ψηλά φτάνει ακριβώς εξαρτάται από διάφορους παράγοντες όπως το πόσο στρεσογόνα ήταν πραγματικά η προπόνηση. Πόσο σε φόρμα είσαι. Πόσο βοηθάτε το σώμα σας να κοιμηθεί αρκετά, να τρώτε καλά, να διαχειριστείτε το ψυχικό στρες κ.λπ.

Αυτό είναι, ο τρόπος ζωής σας παίζει τεράστιο ρόλο είτε στην υποστήριξη είτε στην υπονόμευση της ανάρρωσής σας.

Εάν δεν κάνετε άλλη μια σκληρή συνεδρία ή δεν βάλετε το σώμα σας σε άλλη μια μεγάλη περίοδο στρες, το HRV σας θα επανέλθει τελικά στη γενική σας γραμμή βάσης, δηλαδή στο μέσο όρο HRV σας.

Βάζοντάς τα όλα μαζί

Εάν κοιτάξετε τους αριθμούς HRV σας στο Morpheus, το πιθανότερο είναι ότι θα μπορείτε να βρείτε μοτίβα παρόμοια με το παραπάνω.

Εκεί που τα πράγματα γίνονται πιο περίπλοκα, ωστόσο, είναι όταν προπονείσαι σκληρά πολλές φορές την εβδομάδα, συχνά σε συνεχόμενες μέρες. Δεν υπάρχει αρκετός χρόνος για πλήρη ανάκαμψη, επομένως βλέπετε τα σύνθετα αποτελέσματα της προσθήκης στρες πάνω από το στρες.

Όταν λαμβάνετε υπόψη όλα τα κομμάτια του τρόπου ζωής που βοηθούν ή εμποδίζουν την ανάρρωση, είναι εύκολο να καταλάβετε γιατί το να είναι υψηλότερο ή χαμηλότερο το HRV μια μέρα δεν είναι πάντα τόσο απλό όσο συχνά φαίνεται.

Ευτυχώς, δεν χρειάζεται να είστε επιστήμονας δεδομένων ή να αναλύετε όλους τους αριθμούς για να χρησιμοποιήσετε το HRV.

Ο Morpheus κάνει αυτή τη δουλειά για εσάς και εξετάζει τα μοτίβα και τις τάσεις όταν υπολογίζει το σκορ ανάκτησης κάθε μέρα.

Το HRV παίζει τον μεγαλύτερο ρόλο σε αυτόν τον υπολογισμό, επειδή όταν μετριέται με ακρίβεια χρησιμοποιώντας το Morpheus, είναι το μοναδικό και καλύτερο συνολικά εργαλείο που έχουμε για να μετρήσουμε την ισορροπία μεταξύ στρες και ανάκαμψης.

Ακόμη περισσότερο, εάν ο στόχος σας είναι να φαίνεστε και να αισθάνεστε καλύτερα, να αποδίδετε στα υψηλότερα επίπεδα έντασης και να αυξήσετε το επίπεδο της υγείας σας, η παρακολούθηση του μέσου όρου HRV σας είναι ένας απίστευτα σημαντικός και ισχυρός τρόπος για να βεβαιωθείτε ότι είστε στο σωστό δρόμο.

 

Άλλα σημαντικά ζητήματα

 

Η φυσιολογική απόκριση του Συμπαθητικού Νευρικού Συστήματος στο στρες εστιάζει στη βραχυπρόθεσμη επιβίωση αντί της μακροπρόθεσμης υγείας. Αυτή η οξεία απόκριση μπορεί να γίνει χρόνια (σταθερή, μακροπρόθεσμη) παρουσία στρες από τη σύγχρονη καθημερινή ζωή, όπως εργασία, σχέσεις, οικονομικά, περιβαλλοντικά, διατροφικά, φυσική δραστηριότητα, επιλογές τρόπου ζωής κ.λπ. Το χρόνιο συσσωρευμένο στρες από πολλαπλές πηγές μπορεί να συμβάλει και να μειώσει δραστικά την υγεία και την απόδοση σας μακροπρόθεσμα.

Ένας σημαντικός αριθμός ερευνών που δημοσιεύθηκαν τα τελευταία 50 χρόνια συσχετίζει τη μεταβλητότητα του καρδιακού ρυθμού με:

  • Κίνδυνο και εξέλιξη της νόσου (διαβήτης, καρδιαγγειακές παθήσεις, αναπνευστικές παθήσεις, γαστρεντερικές παθήσεις, αυτοάνοσες παθήσεις κ.λπ.)
  • Νοσηρότητα και θνησιμότητα
  • Βιολογική γήρανση και υγεία
  • Ψυχική υγεία, διάθεση, κατάθλιψη, άγχος, PTSD
  • Φυσική απόδοση (το HRV χρησιμοποιείται σε μεγάλο βαθμό σε ελίτ αθλητές αντοχής και ομαδικά αθλήματα για να καθοδηγήσει την προπόνηση και την αποκατάσταση)
  • Πρόληψη τραυματισμών
  • Κατευθυντήρια αποκατάσταση
  • Γνωστική Λειτουργία

 

Αποκτήστε την δική σας συσκευή Morpheus Τωρα ! Μεταβήτε στο σύνδεσμο

Στο παρακάτω αρχείο θα δείτε δεδομένα που αντλήθηκαν από την Morpheus έως σήμερα ώστε να δείτε τους μέσους όρους και να συγκρίνετε με τους δικούς σας. 

 

 

BACK TO MORE POSTS...

OUR COMMUNITY OF SUPERHEROES IS CURRENTLY FULL.

Γυμναστήριο Καλαμάτα - Focus Fitness registration form icon

50/50

JOIN THE WAITING LIST BY FILLING UP THIS FORM OR CONTACT US.

ARISTOMENOUS 89, 3rd FLOOR, KALAMATA, GREECE

© 2022 Focus Fitness Institute. Website created by
Κατασκευή ιστοσελίδων - Indevin logo